Donderdag 7 oktober 2021 Malcesine, Riva, Limone en Affi

Gepubliceerd op 7 oktober 2021 om 22:13

Donderdag 7 oktober Malcesine, Riva, Limone, Affi

Na een dag binnengezeten te hebben, was ik blij met de weersvoorspelling voor vandaag: droog! Wekker gezet en om 8 uur eruit; ochtendritueel met wassen, hond, koffie uitgebreid vandaag met een overnight oats met geraspte appel; heerlijk! Nog een coffee to go gemaakt en om tien voor half 10 reden we richting Bardolino; oh nee, daar is het markt op donderdag; die sla ik over. Heb nog de kriebels van de zakkenrollersverhalen van iemand die daar jaren op de camping gestaan heeft. Het is niet druk, misschien te vroeg qua tijd of te laat in het seizoen voor deze markt. Ik rij redelijk snel en zonder veel stoppen de route rechts van het Gardameer richting Malcesine; een prachtige plaats waar je ook de kabelbaan naar de Monte Baldo kunt nemen. Het waait behoorlijk, dus die gondel zal flink heen en weer gaan. Ik denk dat Izzy het doodeng vindt en zelf ben ik eerlijk gezegd, dan ook niet zo’n held. Volgende keer maar weer. Het is hartstikke helder, je kunt alle bergtoppen goed zien; zelfs de top van de Monte Baldo. Malcesine is zo schattig met het haventje en alle kleine straatjes. Ik geniet en maak heel veel foto’s. Ik kan makkelijk parkeren en neem bij het haventje een cappuccino. Struin wat in de winkeltjes en na 1,5 uur rijd ik door naar Riva. |Er staan een man en vrouw in wandeloutfit te liften, ik stop. Het zijn inderdaad hikers, een Duits echtpaar dat de panaroma route loopt, maar niet door de tunnel mag lopen. Dus of ik hen daar doorheen wil meenemen. Welja. Na 4 kilometer zet ik hen af na de tunnels en rij door naar Riva waar ik even wacht tot er iemand van de parkeerplaats afrijdt en er plaats voor mij is. Riva is veel breder qua straten, maar ligt fantastisch aan het einde van het meer, zodat je prachtig in de lengte kunt kijken. Ik eet een pizza met uitzicht op het meer en loop nog door de winkelstraten. Limone, mijn favoriete plaats aan het Gardameer ligt 11 kilometer verderop. Zal ik dan langs de westkant terugrijden en ook nog naar Salo?  Eerst maar naar Limone. Daar was ik vorig jaar om op een camping te staan, maar ben toen doorgereden naar het Idro meer vanwege de terrassencamping. Toen was het zo druk in Limone. Nu aanzienlijk minder; ik vind makkelijk boven een parkeerplaats in de parkeergarage en ik loop naar beneden in steile straatjes met allerlei balkonnetjes, mooie fresco’s, schattige luiken, bloeiende knalroze bloemen waarvan ik niet op de naam kan komen. Limone, bekend om zijn citroenen (ik spot die citroenbomen overigens niet in de omgeving), klein haventje waar ook de veerboot aankomt, en een flinke brede boulevard die ik ook afloop en ergens een kop thee drink. De wind trekt aan en er zijn flinke schuimkoppen op het meer. Ik neem de steile straatjes weer naar boven en vind mijn auto uiteindelijk een niveau hoger dan waar ik hem gedacht had.

Terug toch maar via de oostkant en dan niet langs het meer, maar via de weg die parallel loopt aan de Brennero autoweg; dat is het snelste. Tenminste dat was de bedoeling; ik mis de afslag en rijdt toch via de tolweg naar Affi. Daar hebben ze een mega grote schoenenwinkel, waar ik even wil kijken voor nieuwe schoenen. Wel leuke gezien, maar nog niet zo leuk dat ik ze gelijk heb gekocht. Ik denk er nog even over. Via de superstrada rijd ik terug naar Peschiera, eerst nog even langs de Penny supermarkt, die had ik nog niet bezocht en daar koop ik volkoren spaghetti die ik nodig heb voor de spaghetti vongole. Ik koop mini cakes arancia, zo lekker en mini kaasjes voor onderweg. Want die kauwgom ben ik ook wel zat. Thuis upload ik eerst mijn foto’s, want dat duurt hartstikke lang. Ik kook eten en daarna een koffie. Iets te veel en te snel gegeten denk ik, want ik krijg erge pijn in mijn maag. Ik ga een flink stuk wandelen met Izzy langs het meer; lekker om nog even buiten te zijn. Het is heel helder en al die lichtjes aan de overkant zijn zo mooi om weerkaatst te zien in het water. Terug in de caravan maak ik mijn verslag van gisteren en van vandaag af. Ik app tussendoor met een vriendin die me gezelschap houdt op een saaie avond. Altijd gezellig met haar, gauw weer wat afspreken; ik heb haar geloof ik de hele Coronaperiode niet gezien bedenk ik me nu. En dan is het toch 10 uur geworden. Tijd om op te ruimen en een paar hoofdstukken van mijn boek te lezen.